گرفتن عکس از صفحه یا اسکرین شات ساده و تمام صفحه یا فول پیج در تمامی مدل‌های آیفون خیلی ساده انجام میشه ولی شاید تازه به دنیای آیفون ها وارد شده باشین یا مدل گوشیتونو عوض کرده باشین و ندونین چطور باید با یه آیفون دارای دکمه هوم یا بدون دکمه هوم اسکرین شات گرفت، اما به لطف سادگی و روان بودن سیستم عامل آیفون این کار بسیار سادست! در ادامه همراه باشید.

اسکرین شات چیست؟

پیش از هرچیز ببینیم اسکرین شات یا Screenshot یعنی چی؟ اسکرین شات که انگلیسی هست از دو کلمه اسکرین (Screen) به معنی صفحه/نمایه و شات (Shot) به معنی تصویر/سکانس/نما هست به معنی گرفتن عکس از چیزیه که توی صفحه گوشی نمایانه و دارید می‌بینید.

کاربرد اسکرین شات در آیفون

کاربرد اسکرین شات اینه که بدون نیاز به برگشتن به اون برنامه یا وب سایتی که در اون لحظه دارید میبینید یا می‌خونید بتونید برگردید و اونرو در برنامه فوتوز برنامه فوتوز یا برنامه فایل ها(Files)  ببینید و بازبینی کنید، چند مورد از کاربردهای اون رو میشه اینطور نام برد: اسکرین شات از رسید واریز بانکی، اسکرین شات از پیامک و هرگونه اطلاعات مهمی که بعدا نیاز به بازبینی اون دارید هست.

گرفتن اسکرین شات در آیفون

گرفتن اسکرین شات در مدل های مختلف آیفون که دکمه هوم مانند آیفون ۶ تا آیفون ۸ با مدل‌هایی که دارای فیس آیدی هستند مانند آیفون ۱۱ و آیفون ۱۳ که دکمه هوم ندارن کمی ناهمسان هست و به همین دلیل صورت جداگانه به روش انجام این کار در هر دوی این سری آیفون ها می‌پردازیم.

یادتون باشه که بهتره از اطلاعات حساس  اسکرین شات نگیرید چرا که اگر گوشی شما دست کسی غیر از خودتون باشه ممکنه این اطلاعات به خطر بیوفته. البته شما می‌تونید تصاویر دلخواهتون رو از گالری مخفی کرده یا قفل گذاری کنید، اما بازم بهتره از چیزهای همگانی یا اطلاعات غیر حساس اسکرین شات بگیرید.

در آیفون‌هایی دکمه هوم دارند:

  1. به صفحه یا برنامه مورد نظرتون برید
  2. بصورت همزمان دکمه قفل + دکمه هوم رو فشار بدید

در مدل‌هایی آیفون که دکمه هوم ندارند:

  1. به برنامه صفحه وب سایت دلخواهتون برید
  2. به صورت همزمان دکمه کم کردن صدا + دکمه قفل صفحه رو بزنید

اگر زمانبندی فشار دادن دکمه‌ها درست باشه و اسکرین شات گرفته بشه، یک لحظه صفحه گوشی سفید میشه تا حالت عکس گرفتن به شما دست بده و بدونید که اسکرین شات گرفته شده.

بعد از گرفتن اسکرین شات، تصویر نمونه اون برای چند ثانیه در پایین صفحه سمت راست می‌مونه تا بتونید در صورت نیاز اون رو ویرایش یا حذف کنید.


همچنین بخوانید: آموزش تغییر آهنگ زنگ، صدای پیامک و نوتیفیکیشن


به یاد داشته باشین که شما می‌تونین اسکرین شات دلخواهتون رو کراپ، ادیت و ویرایش کرده و یا قبل از سیو کردن اون رو حذف کنید. همچنین دقت کنید که امکان نگهداری اسکرین شات به صورت فایل پی دی اف و یا سیو کردن در فایل‌ها یا برنامه تصاویر هم شدنیه و تنها کافی لحظه‌ای که دکمه دان رو می‌زنید برنامه دلخواهتون رو برای سیو کردن اسکرین شات انتخاب کنید.

گرفتن اسکرین شات تمام صفحه در آیفون

به صورت پیش فرض در اسکرین شات‌ها در آیفون تنها بخشی از صفحه گوشی که در لحظه نمایان هست رو پوشش داده می‌شه و تمام درازای برنامه که با اسکرول کردن بهش بخش‌ها دسترسی دارید پوشش داده نمیشه، ولی خوشبختانه امکان این هست که تا بتونید اسکرین شاتی به بلندای محتوایی که در حال خواندنش هستید بگیرید.

حالا که گرفتن اسکرین شات ساده رو یاد گرفتید  بد نیست روش گرفتن اسکرین شات تمام صفحه رو هم بگیرید، به این صورت که تمام درازای برنامه در تصویر جا داده بشه که برای شات گرفتن از متن های بلند کاربردی هست.

برای گرفتن اسکرین شات تمام صفحه به روش عمل کنید:

  1. با توجه به مدل آیفونتون و دکمه‌های مشخص اون برای گرفتن اسکرین شات که در بخش پیشین در بالا(گرفتن اسکرین شات) توضیح داده، یک اسکرین شات بگیرید
  2. پس از گرفتن اسکرین شات، تصویر نمونه اون در پایین صفحه سمت راست نمایان می‌شه
  3. تصویر نمونه رو لمس کنید تا به صفحه ویرایش اسکرین شات برید
  4. از گزینه‌های بالای صفحه گزینه Full Page رو بزنید، با فعال شدن این حالت تصویر به صورت تمام صفحه و بلند می‌شه
  5. سپس با لمس کردن Done و انتخاب برنامه مورد نظر تصویر رو  سیو کنید

سخن پایانی

گرفتن اسکرین شات ساده یا تمام صفحه کار سختی نیست و روش اون هم یکی هست اما مثل بسیاری از ویژگی‌های آیفون که با سادگی همراه هستند ممکنه فکرشو هم نکنید که انجام دادنش بتونه انقدر ساده باشه.