میزان نور، تم و روشنایی صفحه گوشی در دید شما و کار کردن با گوشی تاثیر بسیاری داره، به‌ویژه توی جاهای پرنور یا تاریک. در این آموزش به تنظیم تم تیره و روشن، تنظیمات روشنایی و نایت شیفت در آیفون می‌پردازیم. بی‌گمان براتون پیش اومده که توی یه روز آفتابی با نگاه به صفحه گوشی مشکل دید داشته باشید که با افزایش نور صفحه گوشی هم بهتر نشه. یا توی شب و جاهای خیلی تاریکم  که ممکنه نور صفحه به دلیل سفید بودن تم چشماتونو بزنه و زننده باشه.

خوشبختانه آیفون‌ها از دو تم تیره و روشن پشتیبانی می‌کنن و مدل های قدیمی مانند آیفون ۶ و ۶ پلاس هم از امکان تنظیم تم برخوردارند.

این ویژگی تم کلی تنظیمات، برنامه‌های از پیش نصب شده و نمای ظاهری سیستم عامل آیفون رو تغییر میده و برای تنظیم در شب و روز دید شما به صفحه رو آسون خیلی بهتر می‌کنه.

فعال کردن تم تیره یا روشن آیفون

  1. برنامه تنظیمات برنامه تنظیمات رو باز کنید
  2. گزینه Display & Brightness رو لمس کنید
  3. در بخش Appearance دو گزینه هست، گزینه Dark به معنی تیره و Light تم روشن هست
  4. با لمس حالت دلخواه اونرو فعال کنید

همچنین بخوانید: تنظیم صدا و لرزش کیبورد آیفون هنگام تایپ

فعال کردن تنظیم خودکار تم آیفون

یکی از ویژگی‌های دیگر در گوشی‌های آیفون این است که می‌توانید گوشی خود را در حالت تنظیم خودکار تم قرار دهید که در روز تم روشن و شب‌ها تم تیره قرار خواهد گرفت.

  1. برنامه تنظیمات برنامه تنظیمات رو باز کنید
  2. گزینه Display & Brightness رو بزنید
  3. در بخش Appearance گزینه Automatic رو روشن کنید

تنظیم ساعت دلخواه برای تنظیم خودکار تم

شما میتونید ساعت فعاگل شدن تنظیم تم خودکار رو هم تنظیم کنید که به صورت پیش فرض از سپیده دم تا غروب تم روشن فعاله و از اون پس تا سپیده دم فردا تم تیره فعال میمونه.

برای تنظیم ساعت مشخص فعال شدن تم دارک و لایت، پس از فعال کردن حالت خودکار که بالا گفته شد، گزینه Options رو بزنید
دو گزینه Sunset to Sunrise به معنی از سپیده دم تا شب و گزینه Custom به معنی دلخواه نمایان میشه،برای تنظیم ساعت دلخواه گزینه Custom رو بزنید پس از اون در گزینه‌های نمایان شده برای تم روشن (Light) و تم تیره (Dark) ساعت فعال شدن دلخواهتون رو تنظیم کنین

همچنین یاد بگیرید: آموزش پاک کردن تاریخچه سافاری

فعال کردن حالت نایت شیفت

اگه با فعال کردن تم دارک و کم کردن نور توی شب همچنان نور صفحه گوشی زننده بود، برای کاهش دادنش می‌تونین از گزینه نایت شیفت استفاده کنین، این گزینه نور سفید رو به نور زرد و نارنجی تغییر میده و در تاریکی بهتر دیده میشه.

  1. برنامه تنظیمات برنامه تنظیمات رو باز کنید
  2. گزینه Display & Brightness رو بزنید
  3. گزینه Night Shift رو لمس کنید تا وارد این بخش بشید
  4. ادامه رو در زیر بخونید

سه گزینه در دسترس هست، از بالا به پایین آغاز می‌کنیم:

  1. گزینه Scheduled که به معنی «زمانبندی شده» هست و بصورت پیشفرض از شب تا سپیده دم فردا به صورت خودکار نور گوشی رو زرد یا گرم‌تر می‌کنه، با روشن کردن این گزینه شما می‌تونید ساعت روشن و خاموش شدن حالت نایت شیفت رو تنظیم کنید
  2. گزینه Enable Manually Until Tomorrow که به معنی «فعال کردن دستی تا فردا» هستش و با روشن کردن این گزینه حالت نایت شیفت تا صبح فردا روشن میمونه ولی فردا غروب دیگه خودکار روشن نمیشه
  3. گزینه Color Temperature که به معنی «دمای رنگ» هست و کاربردش تنظیم میزان گرمی یا سردی نور صفحه در حالت نایت شیفت هست و با کشیدن اسلایدر زیر این گزینه می‌تونین اون رو تنظیم کنید

سخن پایانی

روشن بودن تم تیره یا روشن گوشی آیفون میتونه در دید شما و میزان کاربردی بودن گوشیتون تاثیر بذاره و از اون مهمتر به سلامت چشماتون آسیب بزنه، بنابراین همواره چالش کنین حالتی که برای چشماتون راحت‌تر هست رو فعال کنین.

اگه عادت دارین شب‌ها تا دیروقت با گوشیتون سرگرم باشین بهتره تم تیره رو روشن کنین و حالت نایت شیفت رو هم فعال کنین و اگه روزانه بیرون هستین و زیر نور آفتاب استفاده زیادی از گوشی دارین تم لایت یا روشن رو فعال کنید.