سافاری مرورگر اصلی و پیش فرض گوشی آیفون است که از بهترین مرورگر های اکنون در دنیای وب به شمار می‌رود، اما برخی از گزینه های آن کمتر در دسترس هستند مانند گزینه پاکسازی تاریخچه که کمتر به آن پرداخته شده.

شاید این موضوع به نظر تان کار سختی باشد چرا که در منوی خود سافاری گزینه‌ای برای اینکار وجود نداشته و همین در دسترس نبودن دکمه پاک‌سازی تاریخچه سافاری می‌تواند باعث شود این کار بیش از پیش سخت به نظر برسد، یا شاید بسیاری از این امکان اطلاع نداشته باشند.

اما انجام این کار بسیار ساده تر از آنست که گمان می‌کنید، اما پیش از اینکه به پاک کردن تاریخچه برسیم بهتر است ببینیم سافاری بجز تاریخچه مرورگر چه چیزهای دیگری را و چرا نگهمیدارد.

هر بار که شما یک وبسایت جدید را در مرورگر سافاری یا هر مرورگر دیگری باز می‌کنید، یکسری اطلاعات فنی و ظاهری از وب سایت مربوطه در حافظه شما نگهداری می‌شود که به آن کش ییا به انگلیسی cache گفته می‌شود تا اگر بخش دیگری از آن وب سایت را باز کردید یا چند مدت بعد دوباره به آن وب سایت برگشتید نیازی به دانلود دوباره نباشد و در نهایت سرعت بارگذاری افزایش یافته و همچنین از مصرف حجم داده شما نیز کاسته شود.

بنا بر این اطلاعات وب سایت ها و صفحاتی که در هر وب سایت باز کرده اید بصورت تاریخچه (history) و اطلاعات فنی، تصاویر، استایل ها و .. بصورت cache نگهداری می‌شود که در سافاری به آن وب سایت دیتا یا website data گفته می‌شود.

سافاری چه چیز هایی را نگهداری می‌کند

همانگونه که گفتیم، سافاری نیز مانند دیگر مرورگر ها برای بهتر کردن تجربه کاربری، یا همان افزایش سرعت لود وب سایت و کاهش مصرف حجم داده با بازدید از هر وب سایت، اطلاعاتی از آنرا در حافظه شما ذخیره می‌کند.

اکنون ببینیم سافاری چه چیزهایی را نگهداری می‌کند:

  • آدرس و عنوان صفحه و وب‌سایت مربوطه
  • اطلاعات متنی مربوط به استایل و تصاویر
  • اطلاعات نشست ورود مانند توکن ها و پسورد ها
  • اطلاعاتی مانند کوکی ها

البته ناگفته نماند چنانچه تب مربوطه در حالت Private باشد، سافاری هیچ چیزی از وب‌سایت مربوطه بر روی دستگاه شما ذخیره سازی نمی‌کند و هربار با هر رفرش یا بازدید بخش دیگری از یک سایت، تمامی اطلاعات تصاویر، استایل ها باید دوباره دانلود شوند(اما ذخیره نمی‌شوند) که در نهایت موجب افزایش میزان مصرف بسته داده شما می‌شود.

آموزش پاک کردن تاریخچه و کش سافاری

برای پاک کردن تاریخچه(هیستوری) سافاری و همچنین اطلاعات وب سایت ها در آیفون و آیپد به این صورت عمل کنید:

  1. برنامه Settings را باز کنید
  2. صفحه را به بالا بکشید و در میانه-انتهای صفحه Safari را پیدا کرده و لمس کنید
  3. در این صفحه نیز اسکرول کنید تا گزینه Clear History And Website Data را ببینید، روی این گزینه کلیک کنید
  4. فقط برای iOS 17 به بالا: بازه زمانی مورد نظر خود را گزینش کنید، سپس از میان پروفایل ها نیز پروفایل مربوطه یا همه پروفایل ها (all profiles) را برگزینید
  5. سپس دکمه Clear History را بزنید
  6. پایان!


آموزش تصویری پاک کردن تاریخچه و اطلاعات وب سایت ها در سافاری:

آموزش پاک کردن هیستوری و کش سافاری در آیفون

چگونه از حالت Private سافاری استفاده کنیم

حالت پوشیده(خصوصی) یا همان Private در سافاری این امکان را به کاربر می‌دهد تا بدون ثبت شدن تاریخچه مرورگر، به گشت و گذار در وب بپردازد، این گزینه در مواقعی که میخواهید چیزی در تاریخچه سافاری ثبت نشود بسیار کاربردی است اما باید توجه داشت که بدلیل اینکه سافاری در این حالت هیچ چیزی را ذخیره سازی نمی‌کند، تمامی اطلاعات ساده مانند تصاویر، استایل‌ها و لوگوی وب‌سایت باید با هر بارگذاری، دوباره دانلود شده و حجم قابل توجی از بسته اینترنتی شما خواهد کاست.

اما چنانچه باتوضیح بالا همچنان می‌خواهید از حالت پرایویت بهره مند شوید، برای استفاده از حالت پرایویت سافاری بدین ترتیب عمل کنید:

  1. سافاری را باز کنید
  2. دکمه سمت راست پایین صفحه را بزنید که (شکل دو تب روی هم دارد)، چنانچه تب باز داشته باشید فهرست آنها برایتان نمایش داده می‌شود
  3. در پایین صفحه گزینه‌ی Start Page (چنانچه تب بازی ندارید) و درغیر اینصورت روی دکمه X Tabs را لمس کنید (توجه فرمایید که به‌جای X تعداد تب های باز شما نمایش داده می‌شود)
  4. گزینه‌ی Private را بزنید
  5. سپس برای باز کردن تب private گزینه‌ی + را لمس کنید


آموزش تصویری استفاده از حالت private سافاری با روش بالا:

آموزش استفاده از حالت پرایویت سافاری



چند نکته قابل توجه درباره حالت private سافاری:

  • در حالت private مصرف دیتای شما بسیار بیشتر از حالت ساده است
  • در حالت private لاگین های شما در وب سایت های گوناگون نگهداری نمی‌شوند و با بستن تب ها باید بار دیگر وارد شوید
  • برای بیرون رفتن از حالت Private در سافاری کافیست پس از باز کردن سافاری در حالتی که یک تب پرایویت باز دارید، گزینه Private پایین صفحه را بزنید و گزینه ی بالایی آنرا برگزینید که معمولا بصورت X Tabs نمایش داده می‌شود که X تعداد تب های باز شما در حالت ساده است