گوشی های ساخت اپل همواره به محصولاتی باکیفیت و با کارایی بسیار بالا شناخته می‌شوند که بخشی از این کیفیت و کارایی بالا را اپل مدیون سیستم عامل آی او اس آیفون است. آی او اس سیستم عامل اصلی گوشی های اپل یا آیفون هاست که اپل از سال ۲۰۰۷ و با فروش نخستین نسخه آیفون آنرا عرضه کرد، آی او اس ویژه گوشی های لمسی اپل است.

از نظر فنی ای او ای با استفاده از بخش های اساسی مک او اس ساخته شده است و اکنون پس از گذشت نزدیک به دو دهه این سیستم عامل به بلوغ کاملی رسیده است.

کاربرد آی او اس در آیفون چیست؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم آی او اس را می توان پردازشگر، هماهنگ کننده قطعات سخت افزاری و همچنین نمای نرم افزاری گوشی دانست، چراکه کارکرد نرم افزاری آیفون وابسته به آنست برای نمونه در صفحه هوم یا خانه، دوربین، اپ استور یا تنظیمات و حتی صفحه لاک و انیمیشن روشن و خاموش آیفون بدون وجود آی او اس امکان پذیر نبود.

از نگاه نام شناسی، آی او ای کوتاه شده‌ی iPhone Operating System به معنای سامانه کارکرد آیفون می‌باشد.

نسخه یکم آی او اس

سیستم عامل آیفون در نسخه یکم خود که همزمان با اولین آیفون ارایه شد چند برنامه ساده مانند دوربین و سافاری را عرضه کرد و خبری از برنامه های مانند اپ استور نبود.

برخی از برنامه هایی که در نسخه یکم آی او اس در دسترس بود در فهرست زیر آورده شده اند:

  • سافاری: برای دسترسی به وب
  • دوربین: برای گرفتن عکس و ویدیو
  • گالری یا فوتوز: برای بررسی عکس ها و ویدیو های گرفته یا دانلود شده
  • نقشه: برای بررسی نقشه محدود (بدون راهیابی)
  • ساعت زنگ: برای تنظیم ساعت زنگ خور

قدیمی ترین و جدید ترین نسخه

قدیمی ترین یا نخستین نسخه آی او اس نسخه ۱ بوده و جدید ترین نسخه آن ۱۷ می باشد.

سخن پایانی

اپل برای محصولات خود سیستم عامل های ویژه خود را می‌سازد و آی او اس تنها یک نمونه است، دیگر موارد مانند مک او اس، واچ او اس و همچنین آیپد او اس نیز از دیگر سیستم عامل هایی هستند که اپل ویژه یک محصول خود ساخته است.

در راهنما به چیستی آی او اس پرداختیم و در آینده آنرا بیش از پیش گسترش خواهیم داد.