سیستم عامل آیفون یا iOS را می‌توان مهم ترین نرم افزار نصب شده روی گوشی های آیفون دانست که زیرساخت را برای نصب برنامک های دیگر فراهم می‌کند، بسیاری از کاربارن گوشی های آیفون را به نام سیستم عامل روان و کاربر پسند آن و همچنین بروزرسانی های پرشمار آن می‌شناسند.

اپل برای بروزرسانی و افزودن ویژگی‌های نرم افزاری تازه به این سیستم عامل دوست داشتنی بصورت پیوسته بروزرسانی هایی را منتشر می‌کند که بر اساس مدل گوشی و قابلیت های آن با هم متفاونتد.

برای آشنایی بیشتر با سیستم عامل آیفون این راهنما را بخوانید:  آی او اس در گوشی های آیفون اپل چیست و چه کاربردی دارد

چرا باید iOS را بروزرسانی کنیم

همانگونه که در پیشگفتار نیز گفته شد، انجام بروزرسانی و یا آپدیت کردن نسخه سیستم عامل همواره شما را از خطرات احتمالی دور کرده و همچنین شما را از آخرین ویژگی های کاربردی مانند اموجی ها، برنامه های پیشفرض و دیگر قابلیت های سیستم عامل گوشی تلفن همراهتان بهره‌مند می‌کند.

ولی باید بدانیم در برخی بروزرسانی ها ممکن است ایراد بزرگی در نرم افزار رفع شده باشد که باعث از دست رفتن بخشی از توان پردازشی گوشی یا حتی باتری می‌شده، و در بروزرسانی تازه چنین موردی از میان برداشته شده باشد، روشن است که برای بهره‌مندی از این نسخه باید گوشی خود را بروزرسانی کنید.

این تنها یک نمونه بسیار ساده بود، باید بدانیم که شرکت هوایی همچون اپل دارای صدها و بلکه هزاران برنامه نویس کارکشته هستند که روزانه بر روی نسخه جدید نرم افزار ها و برنامه های اپل کار می‌کنند تا آن‌ها را هرچه بهینه تر و کارآمد تر سازند، بنابراین آپدیت کردن به آخرین نسخه iOS برای شما بسیار سودمند خواهد بود.


آموزش بروزرسانی iOS آیفون

بروزرسانی سیستم عامل آیفون یا همان iOS دارای نکته های خاص خود بوده و شاید برای اینکار نیاز به کمی راهنمایی داشته باشید اما انجام اینکار ساده تر از آنست که فکر می‌کنید، ادامه این یاد می گیرم که چطور گوشی آیفون را آپدیت کنیم.

توجه ویژه: بروزرسانی های سیستم عامل آیفون همواره دارای حجم بالایی بوده و نیازمند بسته داده اینترنت با حجم کافی است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از بسته شبانه با هزینه کمتر یا با وای فای خانگی برای بروزرسانی تلاش کنید (به وایفای وصل شده و سپس به بخش بروزرسانی بروید).


- برای بروزرسانی iOS در آیفون خود به روش زیر عمل کنید:
  1. داده های تلفن همراه خود را روشن کنید
  2. برنامه تنظیمات برنامه تنظیمات را باز کرده و در گزینه های آن گزینه General را لمس کنید
  3. از گزینه های نمایان شده گزینه Software Update را لمس کرده و  صبر کنید تا صفحه بررسی در دسترس بودن نسخه جدید iOS انجام دهد (چنانچه بروزرسانی در دسترس باشد نمایش داده خواهد شد)
  4. اگر بروزرسانی در دسترس بود: گزینه Download and Install را لمس کرده و چنانچه از شما رمز گوشی درخواست شد آنرا وارد کنید، سپس تا به پایان رسیدن دانلود و نصب بروزرسانی صبر کنید


فعال کردن بروزرسانی خودکار در آیفون

یکی از قابلیت های گوشی آیفون بروزرسانی خودکار سیستم عامل آنست که می‌توانید این گزینه را خاموش یا روشن نمایید. روشن بودن این گزینه به معنی آنست که گوشی شما درحالیکه به اینترنت وصل باشد برای بررسی بروزرسانی های جدید تلاش می‌کند و چنانچه بروزرسانی تازه‌ای منتشر شود بصورت خودکار آنرا دانلود می‌کند.

برای روشن کردن آپدیت خودکار آیفون به روش زیر عمل کنید، انجام اینکار کاملا مشابه انجام بروزرسانی بصورت دستی می باشد:

  1. داده های گوشی خود را روشن کنید
  2. برنامه تنظیمات برنامه تنظیمات را باز کرده و در گزینه های آن گزینه General را لمس کنید
  3. از گزینه های نمایان شده گزینه Software Update را لمس کرده و  صبر کنید
  4. سپس تیک گزینه Automatic Updates را روشن نمایید


چرا آی او اس گوشی من دیگر بروزرسانی نمی شود

در دنیای تکنولوژی های امروزی، نرم افزار و سخت افزار دارای عمری مفید هستند و شرکت های سازنده این عمر را مشخص می‌کنند. شرکت اپل نیز برای دستگاه های ساخت خود تا ۴ سال پشتیبانی و بروزرسانی نرم افزاری ارایه کرده و پس از گذشت ۴ سال از عمر گوشی، دیگر بروزرسانی دریافت نخواهد کرد مگر در مواردی همچون پیدا شدن یک مورد امنیتی در آخرین نسخه ارایه شده برای گوشی های کهنه تر از ۴ سال کارکرد.


برای نمونه گوشی آیفون ۶اس و ۶اس پلاس مدت هاست که بروزرسانی تازه ای دریافت نکرده اند چراکه از زمان ارایه آنان تاکنون بیش از ۴ سال گذشته است، آخرین نسخه آی او اس ارایه شده برای گوشی های آیفون ۶ اس، نسخه 15 می‌باشد درحالیکه در تاریخ نگارش این آموزش ۱۹ بهمن ۱۴۰۲، آخرین نسخه رسمی آی او اس ۱۷ می‌باشد.


برای آگاهی از آخرین نسخه iOS همگام با گوشی آیفون خود می‌توانید فهرست زیر را ببینید:

توجه فرمایید که تلاش شده است تا از مدل های ۵ اس تا آیفون ۱۵ در این جدول گنجانده شود، همچنین برای مدل های مانند آیفون ۱۳ پرومکس و دیگر مدل ها، سری آیفون نوشته شده است و آیفون ۱۳ تمامی مدل های ۱۳ پرومکس، ۱۳ پرو را نیز در بر می‌گیرد.

جدول نسخه های پشتیبانی شده iOS در تمام گوشی های آیفون
مدل آیفون
نسخه‌های پشتیبانی شده iOS
آخرین نسخه iOS
هنوز بروزرسانی دریافت می‌کند
آیفون ۱۵
۱۷ و بالاتر-
بله
آیفون ۱۴
۱۶ و بالاتر-
بله
آیفون SE نسل سه
۱۵.۴ و بالاتر-
بله
آیفون ۱۳
۱۵ و بالاتر-
بله
آیفون ۱۲
۱۴.۱/۱۴.۲ و بالاتر-
بله
آیفون SE نسل دوم
۱۳.۴ و بالاتر-
بله
آیفون ۱۱
۱۳ و بالاتر
-
بله
آیفون XS و XR
۱۲ و بالاتر
-
بله
آیفون ایکس یا ۱۰
۱۱ و بالاتر
۱۶
خیر
آیفون ۸ و ۸ پلاس
۱۱ و بالاتر
۱۶
خیر
آیفون ۷ و ۷ پلاس
۱۰ و بالاتر
۱۵
خیر
آیفون SE نسل یک
9.3 و بالاتر
۱۵
خیر
آیفون ۶ اس و ۶ اس پلاس9 و بالاتر
۱۵
خیر
آیفون ۶ و ۶ پلاس
۸ و بالاتر
۱۲
خیر
آیفون ۵ اس یا 5s
۷ و بالاتر
۱۲
خیر

همچنین بخوانید: آخرین اخبار بروزرسانی های iOS را در بخش بروزرسانی های iOS ببینید.

سخن پایانی

تمامی نرم افزار ها وابسته به بروزرسانی هستند چراکه دنیا درحال تغییر است و نرم افزاری که بروزرسانی نشود زنده به شمار نمی‌آید. سیستم عامل آیفون نیز یک نرم افزار کلی است که برنامه های دیگری روی آن نصب می‌شوند ولی به خودی خود نیاز به بروزرسانی دارد. همواره تلاش کنید آخرین بروزرسانی ها را دریافت کرده تا از ویژگی های تازه بهره‌مند شده و همچنین اطلاعات موجود در گوشی خود را ایمن نگهدارید.

در بروزرسانی به حجم بروزرسانی ها دقت بالایی داشته باشید چرا که شاید حجم یک بروزرسانی ۱/۲/۳ گیگابایت باشد و بهتر است برای دانلود فوری تر و همچنین ارزانتر از بسته های ویژه شبانه یا اینترنت خانگی یا WiFi بهره ببرید.